Každý z nás je potenciálny respondent, stačí zodpovedať otázky anketára alebo vyplniť dotazník v ankete, a už sa môžeme zaradiť do početnej skupiny respondentov. Niekto je rád, ak môže vyjadriť svoj názor, niekto o to nemá záujem. Na týchto miestach sa môžete dozvedieť niečo viac o pozícii respondenta.
-
Čo to znamená byť respondentom?
Respondentom sa môže stať každý
Základným predpokladom výskumnej činnosti je dobrovoľná a anonymná spolupráca verejnosti. Vyjadriť svoj názor či už na aktuálne dianie v spoločnosti alebo na konkrétne výrobky alebo služby, ktoré sú na trhu, je jedným z práv každého občana.
Výskumné agentúry realizujú ročne viac ako pol milióna rozhovorov na Slovensku. Stať sa respondentom vo výskume je vecou náhody, kedy vás v rámci náhodného alebo kvótneho výberu osloví pracovník agentúry, tzv. anketár. Niekto sa môže stať respondentom i viackrát, niekto ani raz v živote, je to jednoducho vec štatistickej pravdepodobnosti.
Najčastejšie otázky vo výskumoch
Záleží od typu úlohy, ktorú výskum rieši. Ak ide o marketingový výskum, tak sú to otázky zamerané na spotrebiteľské zvyklosti, postoje, želania, skúsenosti, spokojnosť s výrobkami alebo poskytovanými službami na trhu. Ako zákazníci máte jedinečnú možnosť ovplyvniť výrobcov v procese prípravy konceptu nového výrobku, jeho vlastností, obalu, nastavenia jeho ceny a podobne tak, aby v konečnom štádiu vyhovoval väčšine spotrebiteľov.
V prípade výskumu verejnej mienky zase vyjadrujete svoj občiansky postoj a názor na najrôznejšie aktuálne spoločenské témy. Tieto informácie sú cenným podkladom napr. pre tvorbu legislatívy, určovanie priorít pre rozvoj spoločnosti a pod.
Typy výskumov
1. Rozhovor v domácnosti
Externý pracovník výskumnej agentúry vás môže navštíviť priamo u vás doma. Vašu domácnosť si buď vyberie sám alebo mu je pridelený postup, ako má domácnosť vyhľadať (napr. pridelená náhodne vybraná adresa podľa mapy, alebo tzv. náhodná prechádzka, kedy anketár prideleným matematickým kódom odpočítava domy na ulici a byty, aby náhodne vybral domácnosť).
2. Rozhovor v podniku
Respondentom sa môžete stať aj na svojom pracovisku. Ide o tzv. business to business výskum, ktorého témou býva zisťovanie názorov pracovníkov firiem a podnikov, väčšinou na využívanie rôznych služieb a produktov.
3. Telefonický rozhovor
Modernou formou zisťovania názorov respondentov je telefonické opytovanie. Realizuje sa zo špeciálnych počítačovo vybavených štúdií. Telefónne čísla sú vytáčané náhodne počítačom a operátor zaznamenáva vaše odpovede priamo do počítača. Je to rýchla efektívna metóda, ktorá šetrí váš čas, ale pritom vám umožní vyjadriť svoj názor. Ak vám práve v tej chvíli rozhovor nevyhovuje, môžete si dohodnúť iný termín, kedy vám operátor zavolá.
4. Rozhovor v štúdiu
Možno sa vám už stalo, že vás na ulici oslovili pracovníci výskumnej agentúry a požiadali vás o krátky rozhovor v tzv. štúdiu, ktoré sa nachádzalo priamo v centre mesta. Ide o osobné rozhovory, počas ktorých vám anketár môže ukazovať rôzne obaly výrobkov, púšťať ukážky reklám, alebo dávať ochutnávať výrobky, ktoré hodnotíte.
5. Individuálny hĺbkový rozhovor
Takýto rozhovor prebieha len medzi respondentom a moderátorom, nie je ovplyvnený inými respondentmi a trvá v priemere 1,5 hodiny. Umožňuje hlbšie a detailnejšie skúmanie vnútorného sveta respondenta, tiež pomáha lepšie pochopiť skúsenosti a myšlienky respondenta, pochopiť jeho rozhodovacie kritériá.
6. Skupinový rozhovor
Skupinovej diskusie sa zúčastňuje spravidla 7–8 respondentov a moderátor, v závislosti od témy trvá od 2 do 4 hodín. Zisťuje názory, postoje a predstavy ľudí, spoznáva slovník a vnímanie respondentov a tiež umožňuje interakciu medzi respondentmi, čím podporuje ich bezprostrednosť a tvorivosť. Dĺžka rozhovoru umožňuje využívať aj časovo náročnejšie techniky, ktoré umožňujú skúmať do hĺbky vnímanie, pocity a motivácie respondentov.
Etické zásady výskumnej praxe
Vzťahy medzi výskumnými agentúrami a respondentmi upravuje medzinárodný kódex výskumnej praxe, ktorý vydala Medzinárodná obchodná komora ICC a Európske združenie pre výskum trhu a verejnej mienky ESOMAR. Podľa tohto kódexu majú respondenti nasledujúce práva a výskumníci povinnosti:
Respondent
- má právo odmietnuť účasť na prieskume, alebo odmietnuť odpovedať na niektoré otázky, jeho účasť musí byť dobrovoľná
-má právo na pravdivé informácie o účele prieskumu a spôsobe použitia poskytnutých informácií (napr. hromadné štatistické spracovanie, použitie dát iba pre účely prieskumu)
- má právo na dodržanie anonymity jeho osoby a odpovedí (prípadné identifikačné dáta o respondentovi môžu byť použité iba pre účel kontroly prieskumu)
- má právo byť dopredu upozornený na použitie pozorovacej alebo nahrávacej techniky, okrem prípadov prieskumu na verejných miestach
- má právo skontrolovať identitu prieskumníka, prípadne si ju overiť vo výskumnej agentúre
Výskumník
- musí vykonávať svoju profesiu objektívne a v súlade s platnými vedeckými princípmi
- nesmie svojim konaním poškodiť dobré meno svojej profesie alebo ohroziť dôveru verejnosti alebo spôsobiť respondentovi akékoľvek nepríjemnosti
- musí zabezpečiť bezpečnosť všetkých získaných informácií a ich dôvernosť
- musí venovať zvýšenú pozornosť prieskumu s deťmi
- nesmie počas výskumnej aktivity vykonávať žiadne nevýskumné činnosti, napr. databázový marketing, direct marketing alebo iné promo aktivity.
Ochrana osobných údajov
Hlavnou zásadou výskumnej praxe je anonymita odpovedí respondenta. Všetky údaje, ktoré nám poskytnete formou vašich odpovedí, sú spracovávané výhradne hromadne a prísne anonymne. Vaše meno ani žiaden iný osobný údaj nie je spájaný s vašimi odpoveďami.
V niektorých prípadoch, hlavne rozhovorov v domácnostiach alebo podnikoch, je potrebná spätná kontrola kvality a poctivosti práce našich anketárov. Zaväzujú nás k tomu medzinárodné štandardy. V týchto prípadoch vás prosíme o poskytnutie vášho mena a adresy nášmu anketárovi, aby sme vám mohli zaslať náš kontrolný lístok a tak overiť, či anketár s vami rozhovor skutočne vykonal. Po získaní vašej odpovede, kontakt na vás odstránime z našej evidencie.
Ako profesionálna výskumná agentúra, prísne dodržiavame všetky ustanovenia zákona č. 428/2002 o ochrane osobných údajov.
-
Chcete sa stať respondentom?
V prípade, že sa chcete stať respondentom, tak vás požiadame o vyplnenie dotazníka, na základe ktorého neskôr budeme vedieť rozhodnúť, na aký prieskum vás pozveme. Bude nás zaujímať váš vek, vzdelanie, zamestnanie, sociálny status a množstvo užívateľských zvyklostí, napr. aké služby využívate (finančné, telekomunikačné…), čo a ako často konzumujete (mliečne výrobky, kávu, sladkosti, pivo, nealko…), aké médiá sledujete, aký je váš životný štýl, postoj k reklame a podobne.
Všetky informácie, ktoré nám o sebe poskytnete, budú slúžiť výhradne pre účely regrutácie, nebudú nikde zverejňované, poskytované tretím osobám ani použité na žiadny iný účel.
Pri príprave nového projektu budeme z databázy vyhľadávať ľudí, ktorí zodpovedajú presne stanoveným kritériám. V prípade, že medzi nich budete patriť aj vy, oslovíme vás spôsobom, ktorý si zvolíte, oznámime vám termín a tému rozhovoru a v prípade, že budete mať o účasť v prieskume záujem, pozveme vás buď na individuálny alebo skupinový rozhovor.